I vakre Vik, på sørsiden av Sognefjorden, finnes det et norsk IT-eventyr av store dimensjoner. Highsoft, etablert i 2011 av gründer Torstein Hønsi, har i dag 39 ansatte og hele 80 av verdens 100 største selskaper på kundelisten.
BBC, Twitter, MasterCard, Samsung, Visa, Sony, American Express og selveste NASA er bare noen av tungvekterne som bruker Highcharts visualisering fra det innovative tech-selskapet.
– Mange av kundene våre vet nok ikke at vi er fra Norge og Vestlandet, eller hvor Norge er i det hele tatt for den del, smiler daglig leder i Highsoft, Atle Sivertsen.
Han overtok lederstolen etter Grethe Hjetland og kom da fra stillingen som administrerende direktør i finansteknologiklyngen Finance Innovation.
Tidligere har Sivertsen jobbet med en rekke eksportbedrifter og vært del av flere norske gründerhistorier om startup-selskaper som har lykkes stort i hele verden.
– Jeg har alltid vært dratt mot kombinasjonen innovasjon, IT og forretningsutvikling – en miks som er ekstremt spennende, sier Sivertsen, som beskriver Highsoft på følgende vis:
– Et typisk vestnorsk selskap med beina godt plantet i bakken, ryggen mot Norge og blikket vendt mot verden.
Hva er det så Highsoft og deres hovedprodukt Highcharts gjør for sine kunder?
– Løsningene våre visualiserer tall – forteller en historie basert på data. Historiene kan være høyst forskjellige, som nyhetsgrafikk hos BBC, design av koronastatistikk for FHI eller aksjekursverdien på Oslo Børs. Rett og slett ulike ting hvor grafikk formidler historien, forklarer Sivertsen.
For å beskrive selskapets forretningsstrategi, trekker han frem product-led growth – en forretningsstrategi som plasserer et selskaps programvare i sentrum av kjøpsreisen. En produktledet vekststrategi stoler på at kvaliteten på selve produktet, dets funksjoner, ytelse og viralitet gjør at det «selger seg selv».
– Produktet vårt er vår ambassadør, sammenfatter Highsoft-lederen.
Gründere. Gründerbedrifter. Design som på brukervennlig vis beveger seg i det innovative og formidlende landskapet. Sivertsen har alltid hatt en dragning mot det. Og nå har han og Highsoft møtt noen likesinnede lekekamerater.
– Jeg hørte om det digitale styreverktøyet Bård via en startup-bedrift i Trondheim. Det nordiske, enkle og stilrene designuttrykket Highsoft har, står altså godt over hele verden. Bård har det samme, noe som er et meget godt utgangspunkt. Vi har på en måte funnet hverandre i den enkle og rene nordiske designfilosofien, og like barn leker jo best, sier Sivertsen.
Bård gjør i dag styrearbeidet enklere for over 800 styrer i Norge. Som en del av regnskapsrapportene som enkelt utarbeides av styreverktøyet, bruker Bård Highcharts for visualisering.
– Bård er ikke spesielt vanskelig å like og er svært enkelt og lettbent å bruke. Jeg tok det med på første styremøte i Highsoft, og løsningen ble umiddelbart akseptert, forteller Highsoft-lederen, som nå benytter Bård i alle de andre styrene han sitter i.
– For oss i Highsoft er det kult å bruke et annet gründerselskap fra Vestlandet og Norge.
Når Sivertsen sammenligner andre og lignende løsninger for styrearbeid opp mot Bård, bruker han ord som «tyngre», «stivere» og «dyrere».
– Der konkurrerende løsninger er unødvendig kompliserte, trenger styret ingen opplæring når man tar i bruk Bård. Det er bare å gå rett på sak, med en brukervennlig tilnærming og et intuitivt grensesnitt.
– De mange selskapene og bedriftene i underskogen som ikke har tatt i bruk en styreportal, gjør det lurt om de velger Bård. Så kan styrer som benytter og arkiverer styredokumenter og filer i store mapper, permer og skap bare fortsette med det.
Med sine eventyrlige omgivelser kan Åkrafjordtunet skilte med årlig besøk av rundt 100.000 kunder.
Kulturoperatørene er et av Vestlandets fremste eventbyrå og produksjonsselskaper. Med Bård har de klart å bli helt papirløse.
Ryfylkes største totalleverandør av byggetjenester velger Bård når styrearbeidet skal effektiviseres.